KOTA KINABALU: Rakyat Malaysia telah lama menunggu untuk mengetahui lebih banyak mengenai jalan menuju ketersediaan vaksin Covid-19 kerana negara-negara jiran kita telah menetapkan rancangan dan garis masa mereka untuk memulakan vaksinasi penduduk mereka. Laporan berita arus perdana mengatakan bahawa vaksin Covid-19 akan tersedia pada akhir tahun ini atau awal tahun depan. Oleh itu, semua mata dan telinga tertumpu pada vaksin berkenaan.
Indonesia, sebagai permulaan, telah menyisihkan 34.23 trilion Rupiah (Ringgit 900 juta) untuk mendapatkan vaksin untuk akhir tahun ini dan tahun depan. Singapura telah menubuhkan Jawatankuasa Vaksinnya. Filipina telah memulakan percubaan tahap ketiga mengenai vaksin.
Rusia, China dan beberapa negara Amerika Selatan telah menggariskan rancangan mereka mengenai pemerolehan dan penggunaan vaksin Covid-19. Bahkan AS hampir mengumumkan rancangan mereka.
Mengapakah pihak berkuasa kesihatan kita agak senyap dalam isu vaksin? Vaksin adalah pencegahan jangkitan virus yang lama ditunggu-tunggu dan jawapan kepada penderitaan rakyat.
Sudah tiba masanya para profesional kesihatan yang memegang kuasa dalam hal vaksin Covid-19, seperti Ketua Pengarah, memberikan maklumat yang berwibawa mengenai kemajuan proses mendapatkan vaksin untuk digunakan oleh rakyat Malaysia.
Datuk Yong Teck Lee
Presiden SAPP, Bekas Ketua Menteri, ADUN (Dilantik)