TUARAN: Kenaikan harga baja, racun perosak, racun rumpai dan bahan binaan secara mendadak sekarang sangat membimbangkan Persatuan Petani dan Penternak Bumiputera Sabah atau PETANAH.
Presiden PETANAH, David Gaibin Ransoi, dalam satu kenyataan di sini mengatakan bahawa kenaikan mendadak ini menjadikan kehidupan petani dan penduduk kampung menjadi lebih sukar.
“Agak menghairankan mengapa perkara ini berlaku semasa wabak Covid-19 yang sedang berlangsung,” katanya. “Pada saat penjualan pasar rendah, harga barang dan perkhidmatan harus turun. Tetapi dalam kes ini kesannya ialah sebaliknya.”
Dia berkata bahawa tinjauan secara rambang yang dilakukan oleh Petanah dan laporan dari ramai petani di beberapa daerah di Tuaran menunjukkan bahawa harga baja dan racun perosak telah meningkat lebih dari sepuluh peratus di beberapa kedai, sementara harga alat pertanian dan bahan binaan tiba-tiba naik antara 20 hingga 25 peratus.
“Ini merupakan beban berat bagi petani, penternak dan masyarakat desa pada umumnya,” keluhnya. “Dan sangat menyakitkan bagi mereka semasa wabak ini apabila mereka tidak dibenarkan mengadakan tamu untuk menjual hasil-hasil pertanian mereka.
“Di kampung-kampung, ramai petani terpaksa membuang hasil buah-buahan mereka yang membusuk kerana kekurangan pasaran. Sekarang keadaan lebih menyedihkan kerana sekarang ini adalah musim buah, dan mereka hanya mempunyai saluran yang sangat terhad untuk menjual buah-buahan mereka. Sebilangan besar petani tidak dapat hantar baru bayar (COD) kerana kekurangan kemudahan Internet dan pengangkutan.”
Kerana seriusnya keadaan ini, Ransoi meminta pihak berwajib untuk mempertimbangkan untuk membuka tamus, dengan SOP yang ketat. Kalau kedai, pasar raya, restoran dan pusat membeli-belah dapat dibuka, tidak ada alasan kenapa tamu tidak boleh dibenarkan, dengan kawalan ketat oleh unit penguatkuasaan majlis daerah.
“Saya juga ingin merayu kepada Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Hajiji Hj Noor, yang juga ADUN Sulaman, Datuk Jahid Jahim sebagai Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Adun Tamparuli, serta Datuk Joniston Bangkuai yang merupakan ADUN Kiulu dan juga Menteri Muda Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, untuk mencari jalan untuk mengurangkan masalah berat yang dihadapi oleh rakyat kita,” katanya. “Saya juga yakin masalah yang sama dihadapi oleh para penduduk kampung lain di banyak daerah lain di Sabah.
“Walaupun kami mengucapkan terima kasih atas bantuan makanan yang diberikan kepada orang-orang yang dikerani oleh wabak sekarang, itu sememangnya tidak mencukupi. Sekarang masalah yang lebih serius melana kerana kehidupan mereka sangat terjejas dengan kenaikan harga pertanian dan keperluan bangunan mereka secara mendadak,” ujarnya.-pr/BNN
.