KOTA KINABALU, 20 Januari, 2022 : Usahawan belia dan beliawanis di kawasan Parlimen Sepanggar mendapat perhatian Persatuan Business Usahawan Sepangar (BUS) yang bakal menganjurkan program-program bermanfaat pada tahun ini.

Pengerusi BUS, Romeo Ansow menyeru agar para usahawan belia dan beliawanis menyertai program BUS yang sudah tentunya akan melahirkan lebih ramai usahawan di negeri ini.

“BUS ini bertujuan untuk memantapkan lagi usahawan khususnya di kawasan Parlimen Sepanggar dalam usaha menerokai bidang perniagaan tanpa sempadan ini,” kata Romeo yang juga Setiausaha Perhubungan Awam kepada Menteri Sains Inovasi dan Teknologi (KSTI), Datuk Yakub Khan.

Mengulas lebih lanjut, Romeo berkata, program yang bakal di adakan tahun ini antaranya memberi pendedahan kepada ekonomi digital, latihan, kursus dan lawatan ke institut  seperti Institut Piawaian dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia(SIRIM), Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI), Lembaga Koko Malaysia, serta agensi-agensi pelancongan, pertanian, perindustrian, perkilangan dan yang berkaitan dengan BUS.

“BUS juga akan berkerjasama dengan institusi kewangan perbankan dan bukan perbankan seperti MARA, TEKUN dan lain-lain,” ujarnya.

Romeo yang juga Pengerusi UMNO Kadazan, Dusun, Murut dan Rungus (KDMR) Sepanggar berkata, BUS juga berhasrat melahirkan usahawan yang berdaya saing dan ingin menyahut cabaran Kerajaan lebih-lebih lagi di masa dunia yang kini sedang berhadapan dengan pandemik Covid-19 yang belum ada kesudahannya.

Mereka yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut program yang akan dianjurkan boleh menghubungi Setiausaha BUS, Mohd. Azwan Ghaffar di nombor +60103856115.