KOTA KINABALU: Parti Cinta Sabah (PCS) telah diterima secara rasmi didalam gabungan Gabungan Rakyat Sabah (GRS).
Dalam satu kenyataan President PCS Tan Sri Anifah Aman bagi pihak pemimpin dan penyokong parti , merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada Pengerusi GRS merangkap Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Panglima Hj Hajiji Hj Noor dan semua pemimpin gabungan kerana menerima PCS ke dalam keluarga GRS.
“Bak kata pepatah, keluarga yang makan bersama, sentiasa tetap bersama. Di atas meja bersama ini, PCS berkongsi visi dan misi yang sama dengan GRS demi Sabah dan rakyat negeri ini. Lagipun, PCS adalah parti tempatan Sabah dan oleh yang demikian, kami melihat rumah kami di GRS yang merupakan entiti politik tempatan yang telah lama dibayangkan oleh penduduk Sabah.”
“Sebagai sebuah parti politik tempatan, ia adalah didalam DNA politik PCS untuk memperjuangkan hak Sabah dan segala kepentingan yang terbaik untuk negeri dan rakyat. Untuk ini, kami berkongsi teras “Sabah First” GRS, yang merupakan pendekatan serampang dua mata yang meletakkan hak dan kepentingan Sabah sebagai keutamaan utama dan mementingkan pelbagai pembangunan yang diperlukan di Sabah.”
PCS juga berkongsi komitmen GRS untuk mengukuhkan usaha Sabah untuk mengangkat agenda tempatan di peringkat nasional, wilayah dan antarabangsa. Adalah menjadi tanggungjawab parti yang lebih besar untuk meletakkan perjuangan untuk kepentingan negeri sebagai keutamaan nombor satu mereka.
” PCS merupakan parti yang agak baru sejak saya mengambil alih kepimpinan kira-kira empat tahun lalu. Dalam tempoh ini, parti telah berkembang dari segi kekuatan, kebijaksanaan, dan kematangan. Pemimpin dan ahli parti kita terdiri daripada semua lapisan masyarakat, yang semuanya didorong oleh rasa cinta yang tulen terhadap Sabah yang kita cintai, maka itulah nama parti kita. Kekayaan pengalaman, pengetahuan dan kemahiran yang mereka bawa kepada PCS adalah tidak ternilai dalam kami terus berusaha untuk membuat perubahan kepada kehidupan rakyat Sabah, yang juga merupakan matlamat tertinggi GRS.”
“Saya memberi jaminan bahawa PCS akan bekerja keras untuk memastikan GRS akan terus mengukuhkan kedudukannya sebagai blok kuasa politik yang mencerminkan identiti rakyat Sabah dari semua etnik dan kepercayaan; dan juga satu bentuk kuasa yang mereka boleh meletakkan kepercayaan dan harapan mereka untuk generasi akan datang. “
” Akhir sekali, saya teringat kata-kata Ketua Menteri kita Datuk Seri Panglima Hj Hajiji Hj Noor “Rumah Kita, Kitalah Yang Jaga” (Kita jaga rumah sendiri). Bagi kebanyakan orang Sabah, kata-katanya membuat kita merasa bangga kerana ia meluahkan suara hati kita. Bagi PCS, penerimaan parti kami ke dalam keluarga GRS membuatkan kami berasa seperti pulang ke rumah. Dan kami akan menjaga rumah ini kerana ini adalah RUMAH kita semua.”-pr/BNN