KOTA KINABALU: Penjelasan terkemudian oleh Kementerian Pembangunan Perindustrian mengenai nasib Pusat Perdagangan Sabah menunjukkan bahawa kekurangan O.C. (sijil menduduki) bukanlah penghalang kepada operasi di Pusat Perdagangan Sabah. Penjelasan penuh Kementerian tidak menyebut tentang O.C. dan tidak menangani sebarang soalan sah yang dibangkitkan oleh pengurusan semasa (MB Managers and Consultants).
Dalam satu kenyataan bekas Ketua Menteri Datuk Yong Teck Lee berkata, seperti yang dilaporkan secara meluas di media, sebuah agensi kerajaan Sabah, Tanjung Aru Eco Development (TAED) telah pun mengemukakan cadangan kepada kerajaan untuk mengendalikan Pusat Perdagangan Sabah.
Ini bermakna pejabat TAED dan BIMP-EAGA sudah mempunyai rancangan konkrit, katanya.
“Oleh itu, cara yang paling logik untuk Pusat Perdagangan Sabah adalah untuk meluluskan permohonan terdahulu oleh Tanjung Aru Eco Development (TAED) dan Pejabat Duta Khas BIMP-EAGA.”
“Kedua-dua pejabat TAED dan BIMP-EAGA diketuai oleh bekas Speaker Dewan Negara yang terkenal dan berpengalaman, Tan Sri Pandekar Amin Mulia, yang melapor terus kepada Ketua Menteri.”
Menurut beliau, sebagai rakan kongsi aktif di wilayah BIMP-EAGA, Sabah perlu mempunyai Pejabat Pemudahcara dan pusat kita sendiri untuk mempamerkan kemajuan ekonomi Sabah, termasuk menganjurkan pameran sebagai strategi untuk mempromosikan perdagangan yang bermanfaat kepada Sabah.
Apakah tempat yang lebih baik daripada Pusat Perdagangan Sabah yang boleh disediakan dalam masa beberapa bulan dengan kos yang minimum.- pr/BNN