KOTA KINABALU: Keseluruhannya dana Sebanyak RM600,000 telah diperuntukkan oleh kerajaan persekutuan dan Kerajaan Sabah dalam fasa semasa MCO 3.0 kepada tiga (3) wakil rakyat negeri dan satu (1) Anggota Parlimen (MP KK) untuk kawasan Kota Kinabalu khusus bagi memberi bantuan makanan bagi mereka yang memerlukan, kata Gee Tien Siong.
Gee, Pemimpin Pembangunan Masyarakat (PPM) Luyang berkata, setiap Anggota Parlimen diperuntukkan RM300,000 sementara setiap anggota DUN diberi RM100,000 setiap seorang di Sabah. Bagi kawasan Parlimen Kota Kinabalu (termasuk DUN Likas, Api-Api dan Luyang), sejumlah RM600,000 telah dikeluarkan yang setara dengan 6,000 bakul makanan dengan harga RM100 setiap satu untuk diedarkan di daerah ini.
“Namun, sangat mengejutkan bahawa masih ada orang di kawasan Luyang yang menggantung bendera putih untuk meminta bantuan dan menimbulkan pertanyaan adakah wakil wakil rakyat ini telah menjalankan tugas mereka. Unit Pembangunan Rakyat Luyang (UPPM) juga telah menerima banyak aduan dari pengundi bahawa mereka tidak mendapat bantuan makanan dari kerajaan, ”katanya.
“Sebagai Pemimpin Pembangunan Masyarakat Luyang, saya meminta keempat-empat wakil rakyat di Kota Kinabalu untuk bersikap telus mengenai bagaimana mereka menggunakan peruntukan dan melaporkan kemajuan bantuan makanan, dan adakah mereka membantu kelompok sasaran yang memerlukan.
“Selain dana yang disebutkan di atas untuk wakil rakyat Kawasan, Kerajaan GRS juga telah menyediakan bantuan makanan tambahan di bawah Rancangan Pemulihan Sabah untuk memastikan mereka yang memerlukan benar-benar mendapat manfaat.
“Banyak keluarga di Luyang menganggur selama pandemik, yang menyebabkan peningkatan jumlah kelompok B40. Unit PPM Luyang akan secara aktif menyebarkan borang pendaftaran untuk kumpulan ini secara berterusan, ”kata Gee.-pr/BNN