KOTA KINABALU: Dengan banjir yang semakin kerap berlaku dan kesannya semakin teruk, pihak berkuasa digesa untuk tidak membenarkan sebarang kemungkinan mana-mana lagun Likas sebagai tanah ditebus guna. Demikian ditegaskan oleh Datuk Yong Teck Lee, Presiden SAPP dalam satu kenyataan Hari ini.
Lagun Likas telah berjaya mengekalkan sebagai aset tebatan banjir untuk mengawal laluan air dari lembangan Likas di sepanjang jalan Tuaran dan kawasan perumahan Likas dari Batu 2 hingga 4 1/2.
Yong juga mengimbas bilamana Pembangunan pesat kawasan lembangan Likas, yang sebelum ini dihadkan dan dikawal ketat, telah menyebabkan aliran air deras disebabkan hujan lebat.
“Hujan ini memerlukan longkang besar untuk mengalirkan air ke lagun Likas sebelum memasuki laut terbuka. Semasa air pasang, pintu banjir di lagun Likas akan ditutup dan pam akan mengepam keluar air banjir.” tegas beliau.
Menurut beliau lagi, langkah-langkah tebatan banjir ini telah berfungsi dengan baik sejak dibina pada akhir 1980-an, selepas kawasan bandar mengalami banjir pada awal 1980-an dan terutamanya satu banjir terburuk yang sangat memusnahkan pada tahun 1988.
Pengumuman oleh Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) bahawa kerja awal akan dimulakan tahun ini dan pembinaan dijadualkan tahun depan dengan matlamat untuk menambah baik sistem perparitan di Lembangan 8, termasuk kawasan Damai dan Dah Yeh Villa, harus melihat lebih dalam kesan sebidang tanah seluas 16.21 hektar (40.05 ekar), atau seluas 40 padang bola yang kemudiannya dizonkan untuk kegunaan komersial.
“Saya terkejut apabila baru-baru ini mendapati bahawa sebahagian lagun Likas telah di zonkan untuk pembangunan komersial. Ini tidak sepatutnya dibenarkan.”, kata Yong lagi.
Tinjauan di Jabatan Tanah pada minggu lepas mendapati sebuah lagun Likas telah diluluskan kepada sebuah syarikat swasta pada tahun 2000.
Jelas beliau, sebidang tanah ini menduduki sebahagian daripada lagun tebatan banjir Likas. Sekiranya penambakan dilakukan ke atas kawasan ini, Maka ia akan mengakibatkan banjir yang teruk di Kg Likas dan kawasan lain di sekitarnya.
Sebilangan penduduk di Kg Likas, turut melahirkan kebimbangan kejadian Kg. Kawasan Likas dan Likas akan dinaiki air sekiranya penambakan lagun Likas itu diteruskan.
Yong berkata, kawasan sebegitu perlu dikekalkan sebagai kolam takungan air untuk dijadikan saluran keluar bagi kawasan sekeliling semasa hujan lebat.
“Banjir di Taman Sri Muda di Semenanjung Malaysia baru-baru ini sepatutnya menjadi peringatan yang nyata bahawa tanah yang dimaksudkan untuk penampungan air yang kemudiannya ditebus guna untuk pembangunan mempunyai akibat buruknya” tambah beliau lagi.
Kapsyen foto: Yong bersama beberapa penduduk Kg. Likas menunjukkan ilustrasi keadaan banjir sekiranya berlaku banjir akibat kehilangan lagun tebatan banjir di Teluk Likas.-pr/BNN