KOTA KINABALU:  Pusat Dagangan Sabah  (Sabah Trade Centre (STC)) di Likas, dan tanah utama seluas 7 ekar yang didudukinya, adalah dan sentiasa dimiliki oleh kerajaan Sabah sejak ia dibina pada pertengahan 1990-an.
Kenapa Menteri yang menjaga Pusat Dagangan Sabah sekarang bercakap tentang “kerajaan mengambil balik tanah”? Tanah itu sentiasa bersama kerajaan Sabah.
Datuk Yong Teck Lee bekas Ketua Menteri Sabah dan Presiden SAPP dalam satu kenyataan berkata, Pusat Dagangan Sabah perlu kekal dan dibaiki serta diubah suai. Elakkanlah tanah seluas 7 ekar itu diberikan kepada pemaju swasta, mungkin pemaju dari Kuala Lumpur.
Menurut beliau, Pusat Dagangan Sabah diilhamkan pada akhir 1980-an, direka pada pertengahan 1990-an, dan dibina sekitar 1997. Pusat itu, yang diisytiharkan pembukaannya oleh Perdana Menteri ketika itu, menawarkan pusat pameran terbaik zaman itu.
“Sebelum STC, pameran perdagangan telah diadakan di pusat komuniti dan Kompleks Sukan Likas, yang jelas tidak mencukupi untuk menganjurkan pameran perdagangan.”
“Pusat Dagangan Sabah direka bentuk untuk menjadi bangunan yang rendah supaya kos penyelenggaraan dapat diminimumkan.”
Adalah satu kesilapan untuk Kementerian Pembangunan Perindustrian kini mendakwa tempat itu mesti ditutup dengan notis 72 jam semata-mata kerana ia tidak mempunyai sijil menduduki (O.C.), katanya lagi.
“Seperti yang diketahui oleh pengurusan bangunan lama, BOMBA telah menaik taraf dan meningkatkan standard sistem pencegahan kebakaran dan pemadaman kebakaran. Beberapa bangunan lama masih selamat untuk diduduki tetapi memerlukan lebih banyak masa dan wang untuk menaik taraf sistem pencegahan dan pemadaman kebakaran mereka.”
“Jika semua bangunan lama, walaupun masih selamat untuk diduduki, terpaksa ditutup kerana cabaran pematuhan O.C., maka separuh daripada bangunan kerajaan sekarang juga akan terpaksa melalui jalan yang sama.”
“Berkemungkinan Bangunan Sekretariat lama (kini dikenali sebagai Wisma Kewangan) yang kini menempatkan Kementerian Pembangunan Perindustrian juga terpaksa ditutup.
“Saya menggesa pihak berkuasa untuk mengambil iktibar daripada kisah Wisma Kosan di Likas, di mana penduduk dan perniagaan terpaksa berpindah untuk memberi laluan kepada bangunan komersial tinggi yang dibangunkan oleh pemaju besar dari Kuala Lumpur.”
“Saya juga menggesa kerajaan Sabah untuk belajar daripada kegagalan Hotel Labuan. Hotel Labuan, yang merupakan hotel terbaik di Labuan pada masa itu, telah ditutup oleh pihak berkuasa Labuan pada tahun 1997 tanpa sebarang rancangan seterusnya. Malangnya, setelah sekian lama, bangunan hotel itu kekal berdiri seperti bangunan berhantu di pusat bandar Labuan.”
“Kesimpulannya, pada pendapat saya, Kerajaan wajar membaiki dan mengubahsuai Pusat Dagangan Sabah. Kos sepatutnya hanya sekitar RM8 juta. Ini dipanggil ekonomi *”Bajet Rendah, Impak Tinggi”.* Bandaraya Kota Kinabalu kemudiannya akan mendapatkan semula pusat pamerannya yang berdedikasi.”
“Tidak perlu merobohkan bangunan Pusat Dagangan Sabah sekarang. Tidak perlu membina bangunan tinggi lain kerana Bandaraya Kota Kinabalu sudah mempunyai lebihan bekalan ruang pejabat dan kondominium. Kelebihan hartanah ini sudah membebankan ekonomi tempatan.”
Dan tolong jangan berikan tanah utama itu kepada pemaju swasta, tegas nya.-pr/BNN