KOTA Persatuan Kebudayaan Rungus (RCA) memuji dan menyokong gesaan YB Datuk Ewon Benedick agar orang asal Sabah diklasifikasikan sebagai “Momogun” dan bukannya “lain-lain” seperti yang kita semua lihat dalam semua borang rasmi kerajaan.

President RCA, Jornah Mozihim juga memuji konsistensi Kongres Nasional Momogun (MNC) sejak penubuhannya sehingga kini dalam menerajui usaha untuk membawa istilah “Momogun” sebagai istilah umum bagi kumpulan etnik Dusunic, Murutic dan Paitanic.

Jelas sekali bahawa Orang Asal Sabah telah memberi sumbangan yang besar kepada landskap politik dan pembangunan di negeri ini.  Bagaimanapun, menurunkan Orang Asal Sabah dalam kategori “lain-lain” adalah satu ketidakadilan yang tidak wajar, memandangkan  sumbangan kami yang banyak.

“RCA adalah antara 21 penandatangan *Deklarasi Momogun 2016*. Bersama-sama dengan Pertubuhan Momogun yang lain, kami di RCA amat berharap agar Orang Asal Sabah diberi keistimewaan untuk mempunyai identiti nasional mereka yang betul sebagai “Momogun” dan bukannya hanya diklasifikasikan sebagai “lain-lain”.  Terima kasih kepada YB Datuk Ewon Benedick yang membuat gesaan tersebut dalam sidang Dewan Undangan Negeri Sabah baru-baru ini,” katanya dalam satu kenyataan.

Menurut beliau, Istilah “Momogun” merupakan  istilah yang tidak asing lagi  di kalangan Orang Asal Sabah sejak zaman dahulu kala.  Pada tahun 1962, G.S. Sundang dari Keningau, bersama abangnya OKK Sedomon, menubuhkan Parti Pasok Momogun,  _(yang kemudiannya menjadi Timbalan Ketua Menteri Sabah yang pertama dari 1963 hingga 1975 di bawah Ketua menteri; Fuad Stephens, Peter Lo dan Mustapha Harun)._  Pada tahun 1964, Pasok Momogun bergabung dengan UNKO untuk membentuk Pasok Momogun Kadazan Bersatu (UPKO).

Mengimbas kembali penggunaan awal istilah “Momogun” oleh GS Sundang dari UPKO asal, dan kini sebagai United Progressive Kinabalu Organization (UPKO), adalah sangat wajar, gesaan untuk “Momogun” sebagai identiti Orang Asal  Sabah, datang daripada Presiden UPKO sekarang, Datuk Ewon Benedick.

 

Mengimbau kembali beberapa lagu Kadazandusun yang telah menggunakan istilah “Momogun” dalam liriknya, seperti; _Silik-Silikan Mato nu_ yang mengatakan “Modosi oku opidan, osusa Momogun” oleh penyanyi yang mengatakan dalam lirik bahawa dia berasal dari Tambunan.  Begitu juga dengan lagu _Aiso Nasip Momogun,_ oleh Jimmy Ginggor, juga mengaku dirinya sebagai Momogun.  Dalam lagu lain berjudul _Aiso Titiu Momogun_ oleh Rose Moguloi, penyanyi itu dikatakan berasal dari Penampang.  Semua itu menunjukkan bahawa istilah “Momogun” telah digunapakai secara meluas di kalangan Orang Asal Sabah.

Sudah tiba masanya Orang Asal Sabah mempunyai identiti kumpulan yang betul selepas dikategorikan sebagai “lain-lain” sejak 60 tahun lalu selepas pembentukan Malaysia.  60 tahun itu merupakan perjalanan yang jauh, bahkan lebih lama daripada perjalanan 40 tahun oleh Nabi Musa dan kaumnya di padang gurun.

Walau bagaimanapun, jika klasifikasi “lain-lain” dalam borang rasmi kerajaan juga adalah untuk menampung kumpulan lain, biarkan slot “lain-lain” itu kekal di situ, manakala istilah “Momogun” diselitkan untuk kumpulan etnik Dusunic,  Murutic & Paitanic.

“Kami, orang Rungus telah memanggil diri kami “Momogun” sejak zaman dahulu lagi.  Kami berbangga berada dalam keluarga besar Momogun.  Oleh itu, selepas Konvensyen Momogun pada 2016, kami tidak sabar-sabar lagi menunggu istilah “Momogun” digunapakai secara rasmi dan RCA berharap, kami rumpun Momogun tidak perlu mengira 60 tahun lagi dari sekarang untuk merealisasikan istilah bangsa “Momogun” dalam semua bentuk borang kerajaan, bersama dengan bangsa lain, seperti  Melayu, Cina dan India.”-pr/BNN