KOTA KINABALU: Kerajaan Persekutuan harus menunjukkan komitmen dan keikhlasan dalam menghormati Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) dan Perlembagaan Persekutuan dengan tidak memfailkan rayuan ke Mahkamah Persekutuan terhadap keputusan  Mahkamah Rayuan yang menolak rayuan Kerajaan Persekutuan dalam tindakan Persatuan Undang-undang Sabah (SLS) 40% semakan kehakiman hasil bersih, kata Ahli Majlis Tertinggi Parti Maju Sabah (SAPP) merangkap Naib Pengerusi Pergerakan Pemuda, Yong Yit Jee.
Pada 18 Jun 2024, Mahkamah Rayuan telah menolak rayuan Kerajaan Persekutuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi bertarikh 11 November 2022 yang membenarkan SLS untuk membuat semakan kehakiman terhadap kegagalan Kerajaan Persekutuan menjalankan semakan pemberian khas 40% yang perlu dibayar kepada Sabah di bawah Perlembagaan Persekutuan.
Yong, seorang peguam, mengalu-alukan keputusan Mahkamah Rayuan dan mengucapkan tahniah kepada SLS atas kemenangannya. Beliau juga menggesa Kerajaan Persekutuan supaya tidak memfailkan kebenaran untuk merayu kepada Mahkamah Persekutuan terhadap keputusan Mahkamah Rayuan tersebut.
“Banyak janji telah dibuat oleh Kerajaan Persekutuan selama ini. Bagaimanapun, MA63, terutamanya hak hasil bersih 40% ini, telah selalu dan secara konsisten diketepikan atau diberi janji kosong.”
“Sambil mengulangi kenyataan Datuk Roger Chin, bekas presiden SLS, pemberian khas 40% ini sepatutnya bebas daripada pengawasan dan pengawalan persekutuan, dan Sabah harus dibenarkan autonomi untuk melaksanakan kewangannya sepenuhnya,” katanya.
Yong juga berkata sikap Kerajaan Persekutuan terhadap pemberian khas hasil bersih 40% ini amat menghinakan. Mengumumkan bahawa terdapat peningkatan peruntukan oleh Kerajaan Persekutuan kepada Sabah berbanding tahun-tahun sebelumnya pada dasarnya adalah satu penghinaan kepada kecerdasan rakyat Sabah. Peruntukan dana tersebut adalah untuk perbelanjaan operasi khusus di Sabah, yang dikawal ketat dan tertakluk kepada Kerajaan Persekutuan, dan tidak mengalir terus ke dalam tabung negeri Sabah.
“Tidak perlu dikatakan, pemberian khas hasil bersih 40% ini berbeza sama sekali. Ia mewakili bahagian hasil yang dijana dalam Sabah dan masuk terus ke tabung negeri di mana Kerajaan Negeri Sabah mempunyai autonomi ke atas penggunaannya.”
Oleh itu, Yong menggesa Kerajaan Persekutuan tidak merayu dan memfailkan kebenaran merayu kepada Mahkamah Persekutuan terhadap keputusan Mahkamah Rayuan. Lebih baik lagi, janganlah  menentang saman SLS. Daripada terus meremehkan dan melemahkan aspirasi Sabah mengenai MA63, perbaikilah sekarang sebelum terlambat.-pr/BNN