KOTA KINABALU: Pengenalan salvinia weevil Cyrtobagous salviniae sebagai pengawal biologi untuk spesies invasif asing salvinia molesta diharapkan akhirnya dapat menghentikan penyebaran rumpai kariba itu.
Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Dr Jeffrey Kitingan berkata salvinia molesta hanyalah salah satu daripada lebih 100 spesis invasif asing di Sabah pada masa ini yang harus diatasi dengan cepat dan berkesan.
“Program hari ini sesuai dengan saranan Konvensyen Kepelbagaian Biologi (CBD) yang merupakan perjanjian multilateral antarabangsa di bawah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
“Konvensyen ini telah diperhalusi dan diterjemahkan ke dalam strategi ‘Sabah Biodiversity Strategy 2012 – 2022’ dan ‘National Biodiversity Policy 2016 – 2025’,” katanya.
Kitingan yang juga Menteri Pertanian dan Perikanan mengatakan salah satu aktiviti dan sasaran yang digariskan dalam dasar yang ada adalah kawalan IAS.
Spesies invasif asing termasuk haiwan, tumbuhan dan mikroorganisma yang diperkenalkan secara sengaja atau tidak sengaja, boleh mengancam ekonomi, keanekaragaman hayati atau kesihatan manusia.
Katanya, Malaysia juga pernah menghadapi masalah spesies invasif asing, seperti serangga pengorek koko yang merupakan perosak tanaman koko pada tahun 1980-an dan juga siput gondang emas yang merupakan perosak padi pada tahun 1990-an.
Salvinia molesta merupakan tumbuhan terapung bebas yang tidak melekat pada tanah, tetapi kekal berada di permukaan badan air.
Walaupun berpotensi membersihkan sistem kumbahan yang mesra alam, pertumbuhannya yang cepat menyumbat saluran air dan menyekat sinar matahari yang diperlukan oleh tanaman air lain, terutama alga, untuk melakukan proses fotosintesis, sekaligus menyahtoksinasi air.
Apabila ia mati dan reput, ia turut mengambil oksigen di dalam air. Ia juga mencegah pertukaran gas semula jadi antara udara dan badan air yang diserang oleh tumbuhan ini, menyebabkan pertakungan air. Ia turut berpotensi membunuh tanaman, serangga, atau ikan yang terperangkap di bawah pertumbuhannya. Keupayaannya untuk tumbuh dan meliputi kawasan yang luas menjadikannya ancaman terhadap biodiversiti.
Kitingan mengatakan bahawa beliau yakin kementeriannya dapat menambahkan lagi jaminan keselamatan industri pertanian dan perikanan di Sabah, kecukupan sumber bekalan makanan disamping memastikan pemuliharaan persekitaran alam yang mampan melalui program ini.
“Saya memuji usaha dan komitmen Jabatan Pertanian untuk mengawal kiambang ini secara biologi. Jabatan ini mendapat sokongan penuh saya dan saya harap melalui program ini, kita akhirnya dapat menyelesaikan masalah ini, ”pungkasnya.-pr/BNN