KOTA KINABALU: Parti Progresif Sabah (SAPP) mendesak pemerintah negeri untuk menangguhkan rancangannya untuk meneruskan projek Empangan Kaiduan / Papar.

Timbalan Presiden SAPP Edward Dagul mengatakan bahawa pihak yang membantah cadangan pembinaan Empangan telah mencadangkan tiga alternatif untuk meningkatkan bekalan air yang akan menjimatkan kos seperti:

1) membina takungan semula jadi yang lebih murah dan pemusnahan minimum persekitaran semula jadi,

2) memperbaiki paip utama yang sedia ada (Air Tanpa Hasil) bagi mengekang kehilangan air (kerugian dianggarkan pada kadar sekitar 50%), dan

3) mencari cadangan alternatif yang perlu dibincangkan dengan pakar dalam sektor bekalan air untuk penyelesaian menanggmenang yang lebih baik.

Edward mengatakan bahawa semua pihak berkepentingan yang terjejas mata pencarian dan tanahnya oleh pembinaan empangan mesti dibawa berbincang dan semua pihak harus berkumpul untuk mencari situasi menang-menang dalam menyelesaikan masalah tersebut.

“Terdapat alternatif lain yang boleh dilaksanakan berbanding membina empangan besar yang juga merosakkan dari segi kewangan dan alam sekitar”, kata Edward lagi.-pr/BNN