KOTA KINABALU: Parti Maju Sabah (SAPP) belum membincangkan cadangan pemimpin PBS, LDP dan Parti Gagasan Rakyat Sabah untuk menamakan semula gelaran Ketua Menteri (CM) kepada Premier.
Bagaimanapun, jika cadangan Premier itu dikemukakan dalam mesyuarat GRS akan datang, SAPP akan terbuka kepadanya.
Selaras dengan tumpuan untuk mengukuhkan lagi imej Sabah, SAPP telah pun mencadangkan kepada Majlis Tertinggi GRS untuk meminda dua perkara dalam Perlembagaan Sabah bagi memantapkan status Sabah dan kerajaan negeri.
Salah satu cadangan untuk meningkatkan status Sabah ialah mengembalikan gelaran rasmi Ketua Negara sebagai “Tuan Yang Terutama Negara” yang mencerminkan status Sabah yang ditubuhkan pada 1963, bukannya gelaran semasa sekarang “Tuan Yang Terutama Negeri”. Satu lagi ialah menukar gelaran “Pembantu Menteri” kepada “Timbalan Menteri”.
SAPP telah mengemukakan cadangan ini kepada Pengerusi GRS, yang juga Ketua Menteri, pada Februari 2024 dan berkongsinya dengan semua pemimpin parti GRS yang lain.
Sementara itu, SAPP juga secara rasmi telah mengemukakan beberapa cadangan lain kepada pemimpin GRS, termasuk pembentukan Jawatankuasa Teknikal Pemulangan Labuan ke Sabah, bagi membolehkan kerajaan Sabah membuka jalan untuk membawa Labuan kembali ke bawah pentadbirannya.
Jawatankuasa Reformasi Tanah juga dicadangkan untuk melindungi pemilikan tanah rakyat Sabah, terutamanya mereka yang mempunyai Tanah Adat Anak Negeri.
Memandangkan kerajaan Sabah telah mencapai kemajuan yang ketara dalam menangani isu-isu air, elektrik dan infrastruktur jalan raya, SAPP kembali bersemangat untuk mencadangkan mengeluarkan Kad Pengenalan Sabah (IC Sabah) bagi mengukuhkan status rakyat Sabah tulen dan rakyat Malaysia yang layak menetap di Sabah. Negeri.-pr/SAPP