KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri menghargai dedikasi, kerja keras dan pengorbanan anggota Kementerian Kesihatan di semua peringkat, terutama barisan hadapan dalam memerangi wabak Covid-19 di Sabah.
Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Hj Noor berkata pihak berkuasa kesihatan persekutuan di bawah kepimpinan Ketua Pengarah yang berkebolehan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah telah melakukan yang terbaik untuk memerangi wabak di Sabah dan negara ini.
 “Saya gembira dapat mengetahui bahawa kes Covid-19 di Sabah mulai stabil berikutan penurunan kes seperti yang diumumkan oleh Tan Sri Dr Noor Hisham semalam dan banyak zon dan daerah di Sabah telah berubah menjadi hijau,” tambahnya.
 Bercakap setelah menerima ventilator, mesin sinar-x bergerak, topeng muka dan sumbangan kewangan kepada Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Covid-19 untuk membantu memerangi wabak itu di Pusat Pentadbiran Negeri (PPNS) di sini pada hari Jumaat, dia berkata kerjasama dari semua diperlukan  untuk mengalahkan Covid-19 dengan berkesan.
Dalam pada itu, Hajiji turut merakamkan terima kasih kepada penyumbang iaitu Kumpulan Hap Seng melalui Yayasan Lau Gek Poh, Petronas melalui Yayasan Petronas dan Cement Industries Sabah.
 “Bagi pihak Kerajaan Negeri, saya ingin mengucapkan terima kasih atas sumbangan yang sangat diperlukan dalam memerangi Covid-19 di Sabah,” katanya.
Pada majlis itu, Pengarah Kumpulan Hap Seng, Datuk Simon Shim menyampaikan sumbangan dana sebanyak RM2 juta melalui Yayasan Lau Gek Poh untuk pembelian tiga mesin x-ray mudah alih berteknologi tinggi dan 11 unit ventilator bergerak untuk digunakan di seluruh Sabah.
Petronas yang diwakili Ketua Petronas Sabah dan Labuan, Rokiah Sulaiman, pula menyerahkan satu juta topeng kepada Jawatankuasa Pengurusan Bencana Sabah Covid-19.

Ketua Petronas Sabah dan Labuan Head, Rokiah Sulaiman (3 kanan ) menyerah topeng kepada Datuk Seri Haji Hajiji Haji Noor (4 kiri)
Pengerusi Cement Industries Sabah, Datuk Japlin Akim menyampaikan mok cek berjumlah RM100,000.
Yang turut hadir ialah Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan merangkap jurucakap Covid-19 Negeri Sabah, Datuk Seri Masidi Manjun;  Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Haji Safar Untong dan Pengarah Kesihatan Negeri Sabah, Datuk Christina Rundi.-pr/BNN