KOTA KINABALU: Apabila Menteri dan pemimpin Warisan terus berkelakuan pelik dengan mendiamkan diri mengenai empangan Papar bernilai 3 bilion yang kontroversi, ianya menimbulkan kegelisahan bahawa ada suatu agenda yang tersembunyi.

Ahli Parlimen Warisan untuk Penampang, Datuk Darell Leiking, Ahli Parlimen Warisan untuk Papar Ahmad Hassan dan YB Warisan untuk Moyog terus berdiam diri mengenai projek mega yang akan memusnahkan beberapa buah kampung dan melibatkan ribuan penduduk kampung. Empangan Papar yang dicadangkan itu didorong oleh Menteri Pembangunan Infrastruktur Warisan, Datuk Peter Anthony. Projek ini juga diluluskan oleh Menteri Kewangan dan Ketua Menteri Warisan, Datuk Shafie Apdal. Adalah sangat selamat untuk menganggap bahawa semua pemimpin tertinggi dari parti yang sama mempunyai pengetahuan mendalam mengenai projek, pembiayaan dan statusnya. Mengapa semua mereka berdiam diri? Adakah terdapat agenda tersembunyi?

Saya sudah bercakap mengenai pelantikan syarikat dari China yang berkaitan dengan terowong bawah laut Pulau Pinang yang kontroversi. Kos empangan yang dicadangkan dilaporkan meningkat dari RM2 bilion hingga RM3 bilion. Menteri Air Persekutuan ketika itu (Xavier Jayakumar) dari Pakatan Harapan, dalam jawapannya kepada Senator Pakatan / DAP Adrian Lasimbang, menyatakan bahawa kerajaan Sabah rela melupakan dana persekutuan untuk projek empangan Papar ini kerana kerajaan Sabah telah melantik syarikat swasta untuk melaksanakan empangan Papar di bawah konsep PFI (Private Finance Initiative). Mengapakah kerajaan Warisan Sabah begitu diam dalam semua perkara ini?

Kerajaan Sabah mempunyai anggaran tahunan hanya RM4 bilion. Bagaimana kerajaan Sabah akan membiayai cadangan empangan Papar bernilai RM3 bilion? Adakah cadangan empangan yang akan dilakukan oleh kontraktor China tidak akan memufliskan kerajaan Sabah?

Oleh Edward Dagul
Timbalan Presiden SAPP
HP 0168334708

Kaiduan villagers protest dam project