KOTA KINABALU: Datuk Yong Teck Lee, bekas Ketua Menteri Sabah berkata dasar ‘Kembalikan pada Pengirim” boleh memudaratkan pembangunan ekonomi negara jika penggunaan mana-mana bahasa, terutamanya bahasa Inggeris, selain Bahasa Malaysia dalam komunikasi dengan semua jabatan kerajaan, pada hakikatnya, dilarang.
Dalam satu kenyataan, beliau berkara sesetengah jabatan kerajaan, mengikut keperluan dan sifat kerja mereka yang bertanggungjawab untuk berurusan dengan entiti dan perniagaan asing, mesti berkomunikasi dalam bahasa Inggeris, yang merupakan lingua franca perdagangan antarabangsa, komunikasi dan diplomasi.
“Saya bukan sahaja merujuk kepada Wisma Putra (Hal Ehwal Luar Negeri) tetapi juga kepada agensi seperti MIDA (Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia), MATRADE (Agensi Perdagangan Malaysia), Bank Negara, sekadar menamakan beberapa,” kata beliau.
“Memulangkan mel masuk yang ditulis dalam bahasa selain Bahasa Malaysia juga akan menghantar mesej negatif kepada masyarakat antarabangsa dan mencadangkan bahawa Malaysia tidak terbuka kepada pelaburan atau perdagangan asing, dan ia tidak berminat untuk bekerjasama dengan negara lain.”
“Malah agensi penguatkuasa undang-undang kita (polis, antirasuah, imigresen) perlu menerima dan memproses semua jenis surat dan laporan masuk dalam pelbagai bahasa.”
Ia akan menjadi satu kerugian kepada negara dan kemajuan ekonomi jika surat yang masuk kepada kerajaan hanya “dipulangkan kepada pengirim,” kerana amalan ini memutuskan hubungan dan mengasingkan negara daripada dunia.
Bahasa Malaysia, sebagai Bahasa Kebangsaan negara, telah pun berjaya menjadi lingua franca umum, bahasa perantara dalam kalangan seluruh rakyat Malaysia, dan digunakan dalam kehidupan seharian rakyat biasa. Kempen kebangsaan “Guna Bahasa Kebangsaan” pada 1980-an telah pun mencapai tujuannya.
Dengan pengecualian yang jarang berlaku, 99.9% surat-menyurat rasmi dengan jabatan kerajaan Malaysia dan Sabah adalah sama ada dalam Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris, kata Yong yang juga president SAPP.
“Kami berharap Perdana Menteri sebenarnya tidak bermaksud untuk memulangkan semua surat kepada kerajaan yang ditulis dalam bahasa selain Bahasa Malaysia.”
“Terdapat banyak cara untuk mengukuhkan dan menambah nilai bahasa kebangsaan kita, seperti menghasilkan sastera, lagu, drama, dan falsafah yang bermutu, tanpa memberi kesan buruk kepada pembangunan ekonomi negara.”-pr/BNN