Seramai 600 murid di kawasan DUN Kadamaian terima sumbangan beg sekolah

0
Seramai 600 murid di kawasan DUN Kadamaian terima sumbangan beg sekolah

KOTA BELUD: Seramai 600 murid sekolah rendah dari 74 buah kampung dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kadamaian menerima bantuan beg dan alat tulis sekolah sumbangan Yayasan Maha Karuna.

Sumbangan itu disampaikan oleh Menteri Pembangunan Luar Bandar Sabah merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kadamaian Datuk Ewon Benedick, di Pejabat Perhubungan Adun Kadamaian, di sini, kelmarin.

Ewon berharap sumbangan itu dapat memberi dorongan kepada para pelajar  supaya belajar bersungguh-sungguh dan mencapai kecemerlangan dalam pendidikan seterusnya kembali berbakti kepada masyarakat, bangsa dan negara pada masa akan datang.

“Ini adalah antara program Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) dan badan-badan bukan kerajaan (NGO) yang kita usahakan di kawasan Kadamaian dan kita sedang  bekerjasama dengan beberapa lagi NGO dan badan korporat yang lain untuk program kemasyarakatan lain di kawasan ini untuk dilaksanakan dalam masa terdekat,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Program Penyerahan Sumbangan Beg Sekolah dan Alat Tulis anjuran bersama Yayasan Maha Karuna, Persatuan Sino Kadazandusun Murut Sabah dan Unit Pemimpin Pembangunan Masyarakat (UPPM) Kadamaian.

Ewon berharap program seumpama ini dapat melengkapkan lagi usaha kerajaan mensejahterakan rakyat di kawasan Kadamaian.

Sementara itu wakil Yayasan Maha Karuna Selangor, Caruna Chin berkata, program amal seumpama itu dimulakan di Sabah pada tahun lalu bertujuan membantu mengurangkan bebanan golongan pelajar kurang berkemampuan khususnya di kawasan luar bandar.

“Tahun ini kami memberikan sumbangan kepada 2,000 murid terpilih di Kawasan Kadamaian, Ranau dan Pekan Nabalu. Kami akan meneruskan program Educare ini pada masa akan datang dengan memilih sekolah atau daerah lain di kawasan luar bandar,” katanya.-pr/BNN