KOTA KINABALU: Ketua Pemuda Parti Progresif Sabah (SAPP) Jamain Sarudin memuji kenyataan Menteri Pendidikan baru-baru ini bahawa memperkasakan saluran TV Pendidikan dengan pendekatan yang sesuai untuk memulakan slot program TV Pendidikan dalam program DidikTV @ NTV7 akan secara khusus bagi calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2020. Slot tambahan melibatkan dua jam dari hari Isnin hingga Jumaat dan lima jam pada hari Sabtu dan Ahad.

“Ketika kita menghadapi pandemi Covid-19 dengan MCO dikuatkuasakan untuk mengendalikan penyebaran penyakit yang ditakuti, pemberdayaan pendidikan melalui siaran TV, bahkan menggunakan media lain seperti youtube dan sebagainya pastinya dapat meningkatkan akses maklumat untuk pelajar, ”katanya.

Jamain berharap perkara ini dapat diteruskan di semua peringkat sekolah kerana pendidikan dari rumah kini menjadi pilihan.

Beliau menambah bahawa Kementerian Pelajaran harus merancang untuk jangka masa yang panjang hingga 5 tahun untuk menyesuaikan 2 bentuk pendidikan, yaitu pendidikan tatap muka dan pendidikan dalam talian.

“Kita mesti menyelamatkan anak-anak kita di sekolah rendah daripada terkena virus ini. Kajian yang dilakukan di seluruh dunia juga menunjukkan bahawa vaksin bukanlah jawapan yang lengkap kepada pandemik ini. Dan kanak-kanak di bawah 18 tahun mungkin tidak mendapat vaksinasi Covid-19.-pr/BNN