KOTA KINABALU: “Dalam beberapa bulan akan datang sebelum pilihan raya negeri yang dijadualkan pada Oktober tahun depan, SAPP akan memberi tumpuan kepada pelaksanaan Perjanjian Malaysia 1963. Ini adalah resolusi Majlis Tertinggi SAPP pada mesyuaratnya hari ini yang diadakan di ibu pejabat Parti” kata presidennya Datuk Yong Teck Lee.
“Sesetengah orang berpendapat bahawa memenuhi 40% pendapatan bersih akan melengkapkan pelaksanaan MA63. Malah, 40% kelayakan hasil bersih hanyalah satu daripada beberapa hak Sabah yang tidak dipenuhi di bawah MA63.
MA63 termasuk autonomi politik untuk Sabah di mana parti bukan tempatan menghormati autonomi Sabah dengan tidak campur tangan dalam politik Sabah. Autonomi dalam sistem persekutuan seperti Malaysia bermakna kerajaan Sabah dan kerajaan Persekutuan hari ini menghormati dan menerima antara satu sama lain tanpa mengira penjajaran politik di peringkat persekutuan,” jelas Yong.
“Selain daripada Borneonisasi perkhidmatan awam dan pelantikan kehakiman, MA63 juga termasuk pengembalian Labuan dan laut wilayah Sabah. Labuan telah diserahkan kepada kerajaan persekutuan pada 1984 manakala laut wilayah Sabah dipersekutukan oleh Akta Laut Wilayah 2012,” kata Yong, seorang peguam dan bekas Ketua Menteri.
Yong yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Sabah Dilantik berkata, SAPP mencadangkan supaya satu pindaan dibuat kepada perlembagaan Sabah supaya Sabah kembali kepada gelaran asal Ketua Negara pada 1963 sebagai Tuan Yang Terutama Yang Di Pertua Negara (bukan lagi TYT Negeri). Satu lagi cadangan pindaan ialah jawatan Pembantu Menteri dinaik taraf kepada Timbalan Menteri.
Bagaimanapun, Yong menjelaskan bahawa Majlis Tertinggi berpendapat cadangan pertukaran gelaran daripada Ketua Menteri kepada Primier adalah tidak sesuai kerana ia boleh dilihat sebagai meniru daripada contoh Sarawak.
“Tidak melupakan isu teras yang dihadapi Sabah selama bertahun-tahun, SAPP juga akan mengambil isu lama reformasi tanah supaya hak adat anak negeri benar-benar dan berkesan dihormati.
“SAPP juga akan meneruskan perjuangan pelaksanaan IC Sabah supaya rakyat Sabah yang tulen mempunyai pengiktirafan dokumentasi sebagai rakyat Sabah yang mempunyai hak dan keistimewaan terhadap tanah, lesen perniagaan tempatan, biasiswa, jawatan kerajaan, bantuan kebajikan dan kewangan,” kata Yong.
“SAPP juga dengan tegas mengulangi bahawa Labuan harus dikembalikan ke Sabah. Untuk memulakan proses pemulangan Labuan, SAPP mencadangkan supaya satu Jawatankuasa Teknikal dibentuk untuk menasihati kerajaan Sabah dan Persekutuan mengenai proses perundangan dan pentadbiran serta akhirnya pengembalian semula Labuan ke Sabah. Dokumen mengenai proses ini boleh didapati berdasarkan persekutuan Labuan pada 1984,” kata Yong.
Mesyuarat itu didahului dengan sambutan ulang tahun ke-30 yang ringkas di kalangan penasihat parti, bekas dan ahli majlis tertinggi serta kakitangan di ibu pejabat parti.-pr/BNN